Niet conventioneel verbinden?

“Als je blijft doen wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg” – Einstein

…of je dreigt het kwijt te raken!

Als we niet innoveren, kunnen we ingehaald worden. Bouten, poppen en lassen zijn in een aantal gevallen de gedoodverfde winnaars in de keuze van (conventioneel) verbinden.

Echter, milieueisen, regelgevingen en innovaties zorgen ervoor dat we opnieuw moeten nadenken over construeren. Waar eind vorige eeuw zware deurconstructies vanwege veiligheid in automotive marktconform waren, is nu lichtgewicht construeren een must. De zware, metalen balken zijn vervangen door lichtgewicht constructies en airbags zorgen voor veiligheid.

Eigen gewicht beïnvloedt de actieradius en de uitstoot in bijvoorbeeld de luchtvaart. De lengte van de vlucht bepaalt de mee te nemen hoeveelheid kerosine, terwijl zware accu’s hun gewicht blijven behouden. Engineers van voertuigen selecteren materialen met verschillende eigenschappen om een lichtere en toch sterke constructie te ontwerpen. Dit vereist zogenoemde hybride verbindingen. Enkele uitdagingen zijn dan: verschillen in thermische uitzettingscoëfficiënt en lassen is veelal niet meer mogelijk.

Voordelen van verlijmen t.o.v. bouten:

  • Verbonden oppervlak is maximaal, goede verdeling krachten op verbinding, eenvoudiger construeren
  • Lijmfilm heeft een hechtende, afdichtende én isolerende functie
  • Waar de lijm is aangebracht, heeft de lijmfilm een corrosie werende en trilling absorberende functie
  • Verbinden van verschillende materialen, zoals kunststof met metaal
  • Minder fout gevoelig, zoals ongelijke gaten, bekwaamheid lasser etc.
  • Visueel mooie afwerking
  • Sneller en schoner proces: geen gaten boren, oxidehuid wegslijpen

We denken graag met u mee in het vinden van een oplossing bij hybride verbindingen. Kom met ons in gesprek op de Technishow, stand 07.F074

BNS Industrial BV – Australiëweg 20A – 4561 PD Hulst – 0114- 311100 – BNS@BNSIndustrial.comwww.bnsindustrial.com

Distributeur SCIGRIP Adhesives