‘Constructies brandwerend maken, dat is een echte nichemarkt’

Wat de mannen van Technical Industrial Solutions B.V. allemaal kunnen doen, is niet makkelijk onder één noemer te vatten. Hoewel? “We zijn echte betonspecialisten, in die zin dat we van alles kunnen repareren.”

Als het gaat over tanks inpakken met specialistische coating om ze lucht- en waterdicht te houden, of cement verwerken onder water, ja dan staat de gecertificeerde paraat hoor, zegt Rob Selhorst. “Die nichemarkten, dat is wat we juist leuk vinden en waarin we ons onderscheiden van andere partijen. We zijn geen standaard timmerman of metselaar, maar echte reparateurs.” De rode draad in alles wat ze doen, is volgens hem, het gepokt en gemazeld zijn in speciale technieken. In de praktijk is dat meestal iets onder de knie hebben wat een heleboel anderen niet kunnen, want het luistert heel nauw in hun werkzaamheden. Zoals deze markt waarin ze een naam hoog te houden hebben: “Fireproofing in de petrochemische industrie. Dat is beton zo behandelen dat er bij brand geblust kan worden zonder acuut gevaar voor instorting van de installatie. We geven de brandweer bij wijze van spreken meer tijd hiermee want als er iets is wat je wilt voorkomen, is het dat het fundament, waar alle machines en tanks op staan, in elkaar stort tijdens het blussen.” Fendolite Fire Proofing heet deze techniek officieel. Afhankelijk van het type brand en de dikte van de aangebrachte brandwerende bekleding is het mogelijk om een vertragingsmodule te realiseren. Dat aanbrengen vergt heel wat expertise, zegt Rob. “We verwijderen eerst de oude bekledingen, inspecteren daarna de onderliggende constructie om te zien of herstel nodig is of conservering. Dan wordt een primer aangebracht, daarna het gaaswerk en als laatste gaat het lichtgewicht spuitbeton erop.”

STRENGE OPLEIDING

Dit betekent dat de specialisten heel wat moeten kunnen, want elke fase hangt aan elkaar van kundigheid. “Je moet primer kunnen aanbrengen, maar ook vakkundig kunnen slopen zonder andere delen te beschadigen. Het gaas is eveneens wel een dingetje met alle hoekjes die in elkaar moeten passen. Je hebt overloop, je werkt met afstandsblokjes en je hebt hoeklijnen nodig. Echt heel secuur werk. Dan moet je ook nog beton kunnen spuiten, afwerken en daarna impregneren en afkitten. Nee, zo’n opdracht is zeker niet iets wat je door iedereen kunt laten doen.” Het spuitbeton gaat er zo’n 30 tot 50 mm dik op, afhankelijk van de eisen. Als die laag erop zit en netjes is afgewerkt, kan de opdrachtgever weer een tijdje vooruit. “Jaarlijks zijn er inspecties in de industrie. Daarna krijgen wij een lijst van de plekken die niet meer voldoen aan de veiligheidseisen en die we dan onder handen nemen. Werk is er altijd voldoende.” Twintig man zijn er dagelijks druk mee. Die hebben allemaal een strenge interne opleiding in de eigen loods gehad. “Pas daarna mag je ‘op klus’. We hebben de hoogste veiligheidscertificering waaraan ook een heel veiligheidsbewustzijnsprogramma is gekoppeld. Maar als je eenmaal groen licht hebt, dan krijg je mooi werk, hoor.”