Efficiënter werken? Optimaliseer uw magazijn

Om efficiënter te werken in uw magazijn, is een voortdurend proces van optimaliseren de beste methode. Omdat u in een bestaande situatie continu verbeteringen doorvoert. Daarbij vergroot u uw winstmarge stelselmatig.

Hoe gaat u te werk?

Direct na het tellen van de producten is een goed startmoment. Want dan weet u precies wat u op voorraad heeft. En de plannen voor het komend jaar staan nog scherp op uw netvlies.

  1. Start met een analyse van het afgelopen jaar. Gebruik hierbij uw WMS.
  2. Leg de nadruk op het laatste kwartaal. Omdat dit de drukste periode is met de meeste bewegingen voor uw magazijn.
  1. Noteer wat er goed ging en de bottlenecks.

Maak een optimalisatieplan

Blijf logisch denken. Start waar u snel veel stappen maakt:

  1. Heeft u meer ruimte nodig? Neem afscheid van slechtlopende producten.
  2. Kan de bestaande structuur effectiever? Met een vaste structuur bespaart u veel zoektijd. Bij het opslaan en bij het picken.
  1. Zijn alle stellingen tot aan het plafond gebouwd of is daar nog ruimte voor opslag? Houd wel rekening met plafondlampen en de maximale stellingbelasting.
  1. Zijn er voldoende loop/rijpaden? U kunt ook voor een alternatief kiezen, zoals de zone picking methode.
  1. Wel of geen ABC-analyse? Bedenk vooraf wat de hardlopers dit jaar worden. Per seizoen of per kwartaal. Plaats deze zo dicht mogelijk bij de uitgang. Dat werkt het beste.

Tip: houd bij een voortdurend proces van optimaliseren ook de veiligheid van uw medewerkers voor ogen.

Wat heeft u nodig om efficiënter te werken?

De experts van Kruizinga helpen u graag bij dit proces. Bel 088 533 15 55 of stuur een e-mail: sales@kruizinga.nl


Over Kruizinga

Bij Kruizinga vindt u een brede voorraad opslag- en transportmiddelen. Nieuw, gebruikt, koop en verhuur. En ook voor maatwerk. Ga naar magazijninrichting voor meer informatie.