Om efficiënter te werken in uw magazijn, is een voortdurend proces van optimaliseren de beste methode. Omdat u in een bestaande situatie continu verbeteringen doorvoert. Daarbij vergroot u uw winstmarge stelselmatig.
Hoe gaat u te werk?
Direct na het tellen van de producten is een goed startmoment. Want dan weet u precies wat u op voorraad heeft. En de plannen voor het komend jaar staan nog scherp op uw netvlies.
- Start met een analyse van het afgelopen jaar. Gebruik hierbij uw WMS.
- Leg de nadruk op het laatste kwartaal. Omdat dit de drukste periode is met de meeste bewegingen voor uw magazijn.
- Noteer wat er goed ging en de bottlenecks.
Maak een optimalisatieplan
Blijf logisch denken. Start waar u snel veel stappen maakt:
- Heeft u meer ruimte nodig? Neem afscheid van slechtlopende producten.
- Kan de bestaande structuur effectiever? Met een vaste structuur bespaart u veel zoektijd. Bij het opslaan en bij het picken.
- Zijn alle stellingen tot aan het plafond gebouwd of is daar nog ruimte voor opslag? Houd wel rekening met plafondlampen en de maximale stellingbelasting.
- Zijn er voldoende loop/rijpaden? U kunt ook voor een alternatief kiezen, zoals de zone picking methode.
- Wel of geen ABC-analyse? Bedenk vooraf wat de hardlopers dit jaar worden. Per seizoen of per kwartaal. Plaats deze zo dicht mogelijk bij de uitgang. Dat werkt het beste.
Tip: houd bij een voortdurend proces van optimaliseren ook de veiligheid van uw medewerkers voor ogen.
Wat heeft u nodig om efficiënter te werken?
De experts van Kruizinga helpen u graag bij dit proces. Bel 088 533 15 55 of stuur een e-mail: sales@kruizinga.nl
Over Kruizinga
Bij Kruizinga vindt u een brede voorraad opslag- en transportmiddelen. Nieuw, gebruikt, koop en verhuur. En ook voor maatwerk. Ga naar magazijninrichting voor meer informatie.