Robotkarretjes in een zuurstofarm magazijn

In Midden-Delfland komt het nieuwe magazijn van de KB (Koninklijke Bibliotheek) met plek voor zes miljoen boeken, kranten en tijdschriften. Hiervoor is een uniek logistiek systeem nodig. Bijzondere eis: alles moet zuurstofarm. De aanmelding voor de aanbesteding is begonnen.

Robotkarretjes die zelfstandig in magazijnen rondrijden, zijn op zichzelf niet zo heel bijzonder. Ze zijn bekend van grote bedrijven als Amazon en Bol.com. Maar voor het behoud van de nationale bibliotheekcollectie gelden voor het nieuw te bouwen KB-magazijn extra eisen die ook gevolgen hebben voor het logistiek systeem. Klimaatstabiliteit is essentieel en het magazijn moet zuurstofarm zijn en blijven, ook voor het onderhoud.

Onderhoud in garage

‘We willen het onderhoud van het logistiek systeem buiten de zuurstofarme ruimte van de collectie hebben. Dat maakt het project uniek. Al het onderhoud van onderdelen met bewegende delen moet in een garage gebeuren buiten het magazijn’, zegt Thom de Bruijn van het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) die de aanbesteding van het logistiek systeem onder zijn hoede heeft. ‘We zijn heel benieuwd met welke oplossingen bedrijven gaan komen.’ Gewoonlijk regelen gebruikers van gebouwen zelf de aanschaf van een gebruikersinstallatie. Maar voor het boekenmagazijn vormen het gebouw en het logistiek systeem één geheel en organiseert het RVB daarom ook de aanbesteding van het logistiek systeem.

Containers

Voor het beheer komen de medewerkers niet in het magazijn, dat is het domein van de robotkarretjes. De medewerkers laden de items in containers, het karretje gaat vervolgens met de containers door een sluis en brengt ze naar een metershoge stellingkast. En als er boeken, kranten of tijdschriften worden aangevraagd, haalt het karretje de benodigde container uit het magazijn. In totaal zullen er 223.000 containers in het magazijn passen. Najaar 2026 moet het logistiek systeem opgeleverd worden.

Concurrentiegerichte dialoog

Nu kunnen bedrijven zich aanmelden voor de aanbesteding en aangeven of ze al eens eerder vergelijkbare logistieke systemen hebben geleverd. Vervolgens selecteert het RVB maximaal drie bedrijven voor de fase van de zogeheten concurrentiegerichte dialoog: dan gaat het RVB individueel in gesprek over het conceptontwerp. ‘Het doel is om optimaal gebruik te maken van de kennis van de markt. En voor de inschrijving kunnen we dan zowel voor de bedrijven als voor het RVB het conceptontwerp goed afstemmen op de eisen in het contract.’ De laatste stap is een daadwerkelijke inschrijving met een concreet ontwerp en plan van aanpak. Naast ontwerp en bouw moet het bedrijf het logistiek systeem ook 10 jaar onderhouden. De Bruijn: ‘We besteden veel aandacht aan voorlichting omdat we weten dat deze bedrijven doorgaans niet aan aanbestedingen meedoen. Wij helpen daarom ook met formulieren en formaliteiten.’